تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/22 - 11:25
کد خبر: 507440

گفتاری در باب حرکت‌های اعتراضی دانشجویان جهان علیه اسرائیل؛

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

نفرت بشری و نارضایتی از سیاست‌های اسرائیل در مناطق مورد اشغال گواه و فریادی است که امروز گوش ظالمان را کر و چشم‌شان را کور کرده است، پاره کردن منشور ملل متحد در چشم جهان حاکی از اعتراف به عدم پایبندی به حقوق جهانیان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماهنامه "خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران" با بررسی پرونده ویژه جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از فلسطین با عنوان "بیداری غربی" منتشر شد. در این شماره از ماهنامه خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران، گفتگوها و یادداشت هایی از  چهره های برجسته دانشگاهی و فعالین دانشجویی کشور منتشر شده است.

در ادامه یادداشت محمد جهاد فعال دانشجویی با عنوان"فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی، آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت" می‌خوانید:

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

محمد جهاد*/// فرزند نامشروعی که در 14 می 1948 بوسیله تاریخ‌سازی، نفوذ، تحریف و تجاوز به حقوق بنیادین بشر پا به عرصه وجود نهاد، عارضه‌، استثنا و ضد هنجاری بود بر اصول، قواعد و هنجارهای بین‌المللی از این رو بطور ذاتی و فطری، بن و نهاد سقیم و ناصواب این نهال کج تا غایت نامشروع و کج خواهد رفت.

در ساحتی از تحلیل، اسرائیل پیش از تبادر و تصور بعنوان یک موجودیت و عینیت جغرافیایی و سرزمینی در ذهن، غلظتی از نوعی رادیکالیسیم قومی مذهبی با آمیزه‌ها و تفاسیری خاص از نصوص دینی است که با اختلاطی از آپارتاید و ناسیونالیسم افراطی و همچنین با بهانه‌‌جویی در ادوار تاریخ، خود را در خون فلسطین بی‌گناه غرق و روی جانی‌ها و جنایت پیشه‌گان تاریخ را سپید کردند.

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

جنون و شوریدگی این اقلیت قومی، پس از 7 اکتبر در مقابل دیدگاه جهانیان همگان را مجاب و متقاعد کرد که تمام قوانین و رویه‌های بین‌المللی و حقوق بشری که  جوهره و عصاره وجدان‌های بیدار ابنا بشر و همچنین تلاش تاریخ برای رویه‌سازی و قاعده‌مند کردن رفتار موجودیت‌های سیاسی در هنگام وقوع جنگ است، می‌تواند برای این خون‌آشام تاریخی کاغذ پاره‌ای بیش نباشد.

از همین رو عجیب نمی‌نماید که جنبشی جهانی به ویژه در جوامع نخبگانی که نماد ضمایر روشن انسانی هستند به خروش بر علیه این دژخیم زمان به خروش در آیند. ملقمه‌ نقض و ابطال حقوق مسلم بشر، سیاست‌های اشغالی و گسترده سازی اراضی، آپارتاید و تبیعض نژادی، عبور از عدالت و ژنوساید(نسل‌کشی) از بارزترین دلایل بروز و ظهور این جنبش‌های دانشجویی در سطح جهانی هستند. 

مفهوم یهودستیزی

هرچند که اخیرا نشریه آمریکایی «پلیتیکو» اعتراضات دانشجویان به اقدامات جنگی اسرائیل را گسترده‌ترین ناآرامی‌های دانشگاهی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون دانسته است با  این حال آنچه تجلی عقیده صهیونیسم و در دستورکار ترویج رسانه‌‌ها و ارکان سیاسی و همسو قرار خواهد گرفت، معرفی این سنخ اقدامات بعنوان تبلیغات و یهود ستیزی است، مفهوم یهودستیزی، که ترجمه‌ی دقیق‌تر آن سامی‌ستیزی است، اساسا سنتی زاییده‌ی غرب و با ریشه‌هایی در الهیات مسیحی است که در تاریخ چندصد ساله‌ی آن، میان نفرت از یهودیان و نفرت از اعراب (سامی‌های مسلمان) تفاوت چندانی قائل نیست.

این «کارکرد یهود‌ستیزی برای دولت اسرائیل» بهانه و ابزار و بهانه لازم را برای عبور از مفهوم «دشمن فرضی» که همه‌ی دولت‌ها کمابیش به آن وابسته‌اند و نیل به برسازی یک «دشمن عینی» و واقعی سزاوار مرگ، را فراهم می‌آورد. اینجا درست آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت است، جایی که دانشجویان آزاده از زنجیرهای تبلیغاتی و فشارهای سیاسی در دانشگاه‌های سراسر جهان به ویژه کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا فصل تازه‌ای از تحولات را در عرصه بین‌المللی رقم می‌زنند.

از مواهب عصر حاضر، پیوستگی افکار عمومی و متحد بشری برای صورت دادن حرکت‌ها و جنبش‌های اعتراضی است که منجر به حق‌خواهی و حرکت به سوی عدالت و جلوگیری از جنایت خواهد شد. 

برشمردن چند ویژگی از ماهیت حرکات اعتراضی و نهضت اخیر دانشجویان یاری‌رسان درک بیشتر صحنه خواهد بود:

•    « خود جوش و مردمی» بودن
•    تاثیرگذاری و برجستگی نقش نخبگان و دانشجویان
•    فراگیر، پراکنده و جهانی بودن
•    فرا ایدئولوژی بودن
•    تسری و گسترش متقابل از جامعه مدنی به جامعه سیاسی جهانی و برعکس

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

نفرت بشری و نارضایتی از سیاست‌های اسرائیل

مولفه‌های فوق به خوبی گواه آنست که رنج مردم فلسطین امروز تبدیل به درد مشترکی شده است که پروپاگاندای رسانه‌ای و ثروت‌های فراوانی که صهیونیست‌ها صرف توجیه‌گری اقدامات رذیلانه خود می‌کنند، برای خاموش کردن صدای مردم به هیچ وجه کافی نیست. 

گستردگی و اشاعه اعتراضات در میان دانشجویان و جوانان جهان شاهدی بر این ادعاست که جامعه بین‌المللی نسبت به اقدامات اسرائیل در بحران فلسطین بسیار حساس شده است؛ هرچند وجود متغیرهای گوناگون در پیچیدگی مسائل کنونی نظام بین‌الملل امکان پیش‌بینی قطعی را از بین برده و شرایط عدم قطعیت حکم‌فرماست اما می توان گفت با توجه به رویدادهای اخیر و تشدید تنش ها در منطقه، احتمال افزایش اعتراضات و ابراز نگرانی‌های بیشتر از سیاست های اسرائیل در قبال فلسطین میان افکار عمومی جهانی بسیار بالاست.

نفرت بشری و نارضایتی از سیاست‌های اسرائیل در مناطق مورد اشغال گواه و فریادی است که امروز گوش ظالمان را کر و چشم‌شان را کور کرده است، پاره کردن منشور ملل متحد در چشم جهان حاکی از اعتراف به عدم پایبندی به حقوق جهانیان است و از همین رو جوانان و دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه امروز تاکید بر انتقاد از این نهال به غایت ناهموار و سیاست‌های ان را دارند و از جامعه بین‌المللی خواستار واکنش‌های قوی‌تری به اعمال اسرائیل می‌شوند.

اعتراضات دانشجویی در جهان علیه اسرائیل نشان از این دارد که مردم جهان به واقعیت‌های بحران فلسطین حساس هستند و اعتقاد دارند که اجرای حقوق بشر و عدالت اساسی می‌تواند به رفع این بحران کمک کند. از این رو، اعتراضات دانشجویی در جهان مبین بیداری و هوشیاری جامعه جهانی نسبت به افکار و اعمال نابرابر و سرکوب‌های قوم متوهم یهود در برابر مردم فلسطین است.

* دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیگ برتر از چه زمانی شروع می‌شود؟
فیلم| توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق
یارانه معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
وزیر ورزش: لیگ برتر فصل آینده با ۹ دستگاه VAR برگزار خواهد شد
سخنگوی ستاد قالیباف: شایعات انصراف قالیباف به هیچ عنوان صحت ندارد
قاضی‌زاده: در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد
قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است
پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است
زاکانی خطاب به پزشکیان: شما همان دولت سوم روحانی هستید +فیلم
پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود
جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم
سهمیه سوخت تیرماه امشب شارژ می شود
مذاکره استقلال با ۳ مربی اروپایی!
تمامی اعتراضات آزمون دستیاری پیش از صدور کارنامه بررسی و اعمال شد
پرسپولیس از بیرانوند شکایت کرد +جزئیات
پریشان‌حالیِ اصلاح‌طلبان
حمایت اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری از پورمحمدی
نشست ظریف در مشهد لغو شد
ممنوعیت برگزاری تجمع انتخاباتی در تهران بدون هماهنگی
۳ سال اعصاب مردم راحت بود +عکس
بهترین استاد و مدرس زبان آلمانی: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top